2009/08/24

رحلة في سجون مصر

هل حدثت يوما ان اشتقت إلي اهلك فلم تجدهم؟هل حدث ان تالمت يوما فلم تجد طبيب ؟هل حدثت نفسك ان كل من حولك ساديون يتلذذون بتعذيبك؟هل جربت ان تغلق عقلك ؟ هل وسوس إليك يوما الشيطان ان بقتل أحد هولاء ألساديون أو حتي قتل نفسك لكي تخلص من العذاب ؟كل ذلك و غيره يحدث داخل سجون مصر و غدا نكمل الرحلة

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

الله ينور عليك ويفتحها فى وشك كمان وكمان
اللى انا اعرفه ان محدش بيخش السجن من غير ذنب....
وكل الذنوب "عندى انا على الاقل" زى بعضها يعنى اللى حط ايده فى جيبى وخد المحفظه زى اللى بيحاول يوجه فكرى توجيه معين , محدش وصى على حد ومحدش بيغير فكر حد ...
انا يمكن اكون معاك فى افكارك بس مش معاك فى اساليبك....
بمعنى , مجدش ينكر ان البلد مسروقه ومنهوبه ومضحوك علينا من الدنيا كلها
انت بتقول نهلل ونزمر ونعيط ونسب للحكومه
انا بقول :
- انا مبمضيش حضور واروح
- مبزوغش من الكمسرى فى القطر لا بدفع تذكره او اطوق
-مبدفعش رشوه لحد ولو عرفت ان موظف بياخد رشوه بفضحه ادام زمايله ومديرينه
- انا صيدلى فى مستشفى حكومى , براعر ربنا فى العيانين اللى انا بصرفلهم علاج ومبديش انسولسن من المدعم لمدير المستشفى
دا اسلوبى يا اخويا وحبيبي
انا زى ما قلتلك معاك فى الفكره بس الاسلوب انا شايف ان انت والحكومه زى بعض بنلعب مع بعض لعبه "آى " يعنى هما يسرقو واحنا نشتم ونهلل
يا حبيبيى ان الله لايغير ما بقوم حتى يغيرو ما بأنفسهم مش حتى يغيرو ما بحكامهم
بس
كانو كلمتين واقفين فى زورى وخلصت منهم
ارجوك متزعلش من كلامى وحاول تجرب شهر بس بطريقتى انا... والله والله والله هتعجبك الطريقه وهتغير اسلوبك فى خدمه بلدك هدفنا واحد اسلوبنا مختلف وانا مقتنع باسلوبى ومش هغيره
وعلى فكره علشان متقولش ان انا مجربتش واللى ميعرفش يقول عدس والكلام ده
انا اعتقلت اكتر من مره فى ظروف كتير وانا تابع لامن دوله المحله الكبرى وكيد سمعه امن الدوله بتاع المحله مسمعه فى الجمهوريه كلها
وفى الاخر .. ياريت بس تخلى بالك من نفسك وتعرف ان فى ناس محتاجينك وانت محتاجهم
hamedhammouda@yahoo.ca

غير معرف يقول...

اشكر الدكتور بس كل واحد يغير بالطريقة اللي تريحة تحياتي قلب الأسد